افتتاح شعبه دانشگاه قزاقی مختار عوض اف در ازبکستان

به گزارش خبرگزاری KZ 24 ، شعبه ای از دانشگاه تحقیقاتی قزاقستان جنوبی به نام عوض اف در کشور ازبکستان افتتاح شد. این نخستین دفتر نمایندگی این دانشگاه در خارج از کشور است.

توافق مربوط به افتتاح شعبه این دانشگاه در ازبکستان در نشست اخیر سران دو کشور در آستانه به دست آمد. در حال حاضر این موسسه آموزشی اولین دانشجویان خود را پذیرش می‌کند. در سال جاری حدود 500 نفر در آنجا تحصیل خواهند کرد که متخصصان آینده در زمینه فناوری اطلاعات، شیمی و صنایع غذایی خواهند بود. آموزش در این دانشگاه به زبان‌های قزاقی، ازبکی و انگلیسی خواهد بود.

 40 درصد از کادر آموزشی این موسسه آموزشی متخصصان داخلی هستند. داریا کوژامژارووا، مدیر این شعبه در چیرچیک می‌گوید: در حال حاضر توسعه علم هدف اصلی هر دو کشور است. سرمایه‌گذاری در این صنعت در حال انجام است. در مورد تقویت روابط در زمینه علم و آموزش با سایر کشورها صحبت شده‌است. بنابراین امروز 18 شعبه آموزشی در حوزه فنی افتتاح می‌شود. رئیس نمایندگی دیپلماتیک قزاقستان در ازبکستان از نزدیک با عملکرد این شعبه آشنا شد. وی به ویژه با کادر آموزشی دیدار کرد. نسل قدیمی معلمان از فرصت‌های ایجاد شده برای جوانان در موسسه آموزشی جدید بسیار قدردانی کردند.

ما در خصوص مزایای یک سیستم آموزشی دوگانه صحبت می‌کنیم که بر اساس آن دانش آموزان تحصیل خواهند کرد. آنها می توانند از امکانات تولید پارک فناوری محلی بازدید کرده و در تولید محصولات نهایی مشارکت فعال داشته باشند.

 ایگول کودایبرگنوا، دانشجو می‌گوید: اساتید بسیاری در این دانشگاه هستند که مدرک دکتری گرفته اند و استاد بالاترین سطح آموزشی هستند. افزون بر این، اگر دانش آموز فعالی باشید و خوب مطالعه کنید، می‌توانید موفقیت‌های بزرگ‌تری کسب کنید. من هم به همین دلیل این موسسه آموزشی را انتخاب کردم. شایان ذکر است که موسسه آبیاری ازبکستان نمایندگی خود را در آلماتی هم افتتاح کرد. این نیز گواه روشنی بر همکاری همه جانبه دو کشور در زمینه های آموزشی و علمی است. در مورد شعبه قزاقستان در چیرچیک، این شعبه در منطقه‌ای قرار دارد که پتانسیل اقتصادی بالایی دارد و درصد بالایی از جوانان قصد دارند در اینجا تخصص فنی بگیرند. در عین حال، دانشگاهی که در بین بهترین ها در کشور ما قرار دارد، این فرصت را برای آنها فراهم می کند تا صاحب یک دیپلم رقابتی و بین المللی شوند.

گفتنی است دانشگاه مختار عوض اف بزرگترین موسسه علمی، آموزشی، فکری، فرهنگی چند رشته ای منطقه ای در جنوب قزاقستان و شهر چیمکنت است که در سال 1943 تاسیس شد.

در سال گذشته، این دانشگاه در رتبه‌بندی کلی در قزاقستان مقام سوم و از نظر تعداد کمک هزینه‌های تحصیلی مقام سوم را به خود اختصاص داد.

مختار عوض اف از نویسندگان مهم قزاقستان است که بیشتر به سبب نمایش‌نامه‌های خود مشهور است. او بیش از ۲۰ نمایش‌نامه و داستان‌های زیادی نوشته‌است. وی عضو فرهنگستان علوم جمهوری قزاقستان شوروی بود و سه نشان افتخار دولتی دریافت کرد. اثر مشهور او کتاب راه آبای با ترجمه نازلی اصغرزاده می‌باشد.

منبع:

https://24.kz/ru/news/obrazovanie-i-nauka/item/666246-filial-kazakhstanskogo-vuza-otkrylsya-v-uzbekistane

کد خبر 20750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =